lördag, augusti 12, 2006

Så går det...

Läste den här artikeln om Måns som efter många års mobbning tog livet av sig för att han inte orkade mer. Skolan är en institution dit man tvingas gå oavsett om man mår dåligt eller inte. Som vuxen kan jag stanna hemma om jag känner att jag inte orkar med jobbet, detta utrymme finns inte i skolan. Dit ska man gå oavsett om man vantrivs eller inte. Problemet med den svenska skolan är många. En av bristerna som regeringen kan göra någonting åt är ge klara direktiv vad lärare får göra och inte göra. Nuförtiden riskerar vi lärare att bli polisanmälda när vi skiljer två slagskämpar på skolgården och när skolan har en svag ledning som går föräldrarnas ärende så börjar man sakteliga att blunda för saker som man borde lägga sig i. Jag har råkat ut för svaga skolledare och jag har sagt upp mig pga. dem. Sen är skolpolitiken skev. Eleverna presterar sämre och sämre i den svenska skolan. Problemet är att det har blivit politik i hur vi ska undervisa. Folkpartiet tycker att det ska vara ordning och reda i skolan. Hur fan ska de fixa det utan att säga till mig hur jag ska göra mitt jobb? Eller ska vi börja utestänga elever? Folkpartister är jordens avskum. Nog om det. Det tjatas om i skolan att vi inte får kränka elever och det köper jag. Men när en elev kränker en annan? Hur ska jag göra då? Enligt alla pedagogikens fina regler ska jag sätta mig ner och prata med förövaren. Ha en diskussion om hur saker ska göras. Hur ofta funkar det på de elever som skiter i vilket? Inte så ofta. Ett vuxenexempel är när jag går och ger någon på käften. Då kommer polisen och kränker mig järnet. De slår mig med batong om jag gör motstånd, de frihetsberövar mig och sätter mig i fängelse om jag har varit tillräckligt stygg. I skolan så händer inget. Det pratas. Sista problemet är att svenskar är konflikträdda. Svenska lärare är extremt konflikträdda. Det är ofta flickor som blir lärare och de är ofta från medelklassen. De är väluppfostrade och fick sällan skäll av sina föräldrar. Sen råkar de ut för ouppfostrade elever och där fungerar inte plötsligt den väna och snälla metoden. Jag tycker inte om att skriva jobb. Men när ungar tar livet av sig för att vuxna människor inte vågar, då måste Kaptenen ryta till.

Om det nu är någon folkpartist som läser det här så hoppas jag att jag inte har sårat eller kränkt er... Men hur fan kan ni rösta på folkpartiet?!?!

Peace

Over and out

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag köper inte ditt resonemang. Den brist du nämner med skolan är att regeringen inte ger klara direktiv om vad lärare får och inte får göra.

Sedan säger du att du inte vill att folkpartiet (som kanske sitter i regeringen mycket snart) ska säga till dig hur du ska göra ditt jobb.

Det ena verkar gå i strid med det andra. Du VILL att regeringen ska säga åt dig hur du ska göra ditt jobb. Men samtidigt vill du INTE det. Dessutom verkar du hata (fp) trots att ni vill ha samma sak, ordning och reda i skolan.

Du får nog tänka efter lite mer på vad det är du egentligen vill. (Jag är inte folkpartist, för övrigt.)

Kaptenen sa...

jag vill veta ramarna. Men allt annat vill jag själv styra över. Folkpartiets kampanj om skolan är bara polulistisk skit. Jag vill ha ordning och reda i skolan men det är mitt egna val. Jag behöver inte tänka alls på vad jag vill för jag är helt bombsäker på det.