tisdag, augusti 01, 2006

Dont mention the war...

Drottning Silvias far, Walter Sommerlath, gick med i det tyska nazistpartiet i december 1934. Han bodde då i Brasilien. I april 1938, samma månad som Brasilien förbjöd nazistpartiet, flyttade Sommerlath tillbaka till Tyskland.
Under andra världskriget drev han ett företag som tillverkade bland annat delar till pansarvagnar, sikten och gasmasker åt den tyska militären. Två år efter kriget, 1947, flyttade han tillsammans med sin familj tillbaka till Brasilien.
Walter Sommerlath avled 1990. Det finns inget som tyder på att han någonsin lämnade partiet eller ändrade sin politiska uppfattning.
Arbetaren #29/2002, arbetaren.se 020721


hysh...


Over and out

7 kommentarer:

A. sa...

Intressant och läsvärd blogg.

Men vad du menar med det här inlägget fattar jag inte riktigt...

Det är väl i princip allmänt känt och har väl vart uppe ett antal gånger i media?

Så så nedtystat är det väl inte?

Ser inte vad det ska vara för sorts inlägg, kritik mot Silvia? Mot Kungahuset?
Eller bara allmän information :-)

Mkt bra blogg som sagt. Läst med intresse ett tag nu...

Kaptenen sa...

Tack tack. Jag bara gör en koppling till sketchen med Fawlty towers. Sen blir rojalister lite obekväma när det gäller det. Silvia är en god människa och en fin representant för Sverige till skillnad från knugen.

A. sa...

Hmm... Måste nog räkna mig till royalist-sidan :-)

Kopplingen till Fawlty Towers var det första som slog mig men sen vart jag lite osäker på vad syftet var...

Tyckte om det nu hade vart en kapning på Silvia vart rätt lågt med tanke på att man knappast kan ställas till svars för andras handlingar. Speciellt inte sina föräldrars...

Kaptenen sa...

Sant. Men kungahuset har alltid tystat ner faktumet. Det är ett slag under bältet på Silvia men det är inte ett dugg synd om henne. Kungahuset är en odemokratisk institution.

A. sa...

Självklart tystas det ner. Tror nog inte det är något som någon familj skyltar med. Förhoppningsvis. I alla fall skulle jag försöka tysta ner det om det rörde min släkt.

Synd om Silvia, beror på hur man ser det. Hon kan knappast hållas till svars för det men samtidigt är det något som hon får finna sig i att förknippas med. Sen hur mycket värde det i sig finns att dra upp det är kanske lika intressant?

Odemokratisk instution, japp så in i helvete :-)

Sen finns det ju länder som skyltar med att vara det mest demokratiska i världen där man helt enkelt ser till att motståndaranhängare inte får rösta.

Men jag vill ändå ha dem kvar då de (kungahuset/kungahusen) är en del av Sveriges historia. Så länge de har en endast representativ roll, Knugen som operativ statschef ger mig rysningar...

Kaptenen sa...

Hahaha. Knugen som operativ statschef. Killen kan fan inte ens stava till sitt namn. Jag är inte svenne så jag skulle göra det här till en republik omedelbums om jag fick bestämma.

A. sa...

Haha... vad säger att jag är svenne? Eller jo, blond och blåögd och förmodligen bara snäppet smartare än Linda Rosing...

Nej, minimikravet borde nog vara att man kan stava sitt namn...

Fast mer skrämd av att Victoria kommer ha den rollen en dag än att Kungen har den nu. Har sjukt svårt att lite på folk som är för helylle, ingen kan vara så "god" hela tiden. Måste finnas en baksida...