onsdag, juli 19, 2006

Rim och reson

Visst. Jag är inte mot marknadskrafter helt och hållet. Folk ska kunna starta företag och kunna ha en drivkraft att tjäna pengar. Men i dagens samhälle har det överdrivits. Det är okej att någon som arbetar hårt och har bra utbildning tjänar dubbelt så mycket som jag men när någon tjänar 1000 gånger mer än jag då har det spårat ur. Det är helt barockt att någon kan lyfta en bonus på 700 miljoner kronor med gott samvete.

En kompis till mig sa en klockren sak när vi satt och fikade och pratade om bratsen som tömde 17000 kronors flarror champagne.

- Om jag skulle varit där så skulle jag nog gett killen på käften. Det är respektlöst att förstöra något som kostar mer än en månadslön för en vanlig knegare. Det handlar om respekt.

Jag håller med. Visst är det så att det är inte mot lagen att hälla ut sin champagne. Det är mot lagen att killen på käften. Men moraliskt sett så skulle inte många tycka att det skulle vara fel att killen skulle få sig en tjotablängare för det han gör.

En god vän analyserade samhället idag och kom fram till följande. Vi lever i världens mest sekulariserade land. Här har vi inga regler som håller oss på mattan som andra länder har. Men istället för att hitta andra värderingar som ser till att vi håller oss i skinnet så har det blivit ett tomrum där det uppenbarligen är okej att lura till sig 700 miljoner spänn.

Det är fucked up.

Over and out

6 kommentarer:

Unknown sa...

Vem har lurat till sig 700 miljoner med gott samvete?

(Jag ser fortfarande inte riktigt något moraliskt problem med att slösa 17 000 kr, vare sig det är på champagne, en semester eller internetpoker. Kan man slösa får man och pengarna lär ändå hamna i fattigares fickor i slutändan.)

Kaptenen sa...

Många?

Vi har olika syn på det där. Men det handlar om annat än regler och lagar.

Unknown sa...

Ja, givetvis. Jag tycker att människor med god moral är de som beter sig "bättre" (subjektivt, enligt mig) än vad regler och normer kräver.

Det där med 700 miljoner har jag dock inte hört talas om. Vet inte exakt vilka dessa "många" är.

Men om någon mot förmodan skulle erbjuda mig 700 miljoner för något skulle jag glatt acceptera och använda dem till bra saker, typ starta fabriker i Afrika.

(Sen skulle jag säkert använda ett antal miljoner till ren nöjessaker också.)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Så här mycket vurm för ett auktoritärt samhälle har jag inte ens sett på NDs hemsida... jag blir nästan lite tagen...

Kaptenen sa...

Nihonshu: Du är fortfarande en rasistisk idiot. Sluta kommentera på min blogg så slipper du mig med.