tisdag, juli 04, 2006

Maktstrukturer

Pratade med en vän (okej, jag pratade mest) om olika sätt att förskansa sig makt. Allt kan sägas handla om makt. Bli bekräftad är en slags makt. Vi ser det på varje arbetsplats och vi ser det på krogen. Att få lägre lön än kollegan visar att han/hon vann i bekräftelseracet. Vi vill alla att bekräftelse ska fås pga. goda arbetsinsatser men hur ofta är det så? Det jag har märkt så får de som fjäskar i regel högst lön.

Även när gubbar kallar kvinnor/tjejer för "lilla gumman" så handlar det om att ta makten i en social situation. Det har säkert hänt de flesta tjejer att de råkat ut för det (Nu vet jag inte alls för jag har inte blivit kallad det) och jag kan tänka mig att de flesta blir arga över det. När man blir arg så tappar man fotfästet en liten stund och då har gubben förskansat sig en liten fördel. Sen lever vi nog i ett patriarkat för att vi gubbar har lätt för oss att gadda ihop oss. Vi leker bättre i grupp.

Nu blev det jävligt virrigt men det jag vill säga är bara att Fight gubbaväldet!

Peace

Over and out

Inga kommentarer: