torsdag, juni 22, 2006

Frihet?

Sossarna verkar tycka det är bra att fortsätta med att privatisera hela offentliga sektorn. Det som jag står närmast är friskolereformen där det blev tillåtet att starta friskolor med vilken som helst inriktning. I den Knugliga Hufvudstaden så har det blivit betygsinflation. Där gör friskolorna reklam för sig genom att de ger höga betyg. Hela undervisningsväsendet urholkas med denna reform. Dock kan man inte gå tillbaka till det gamla där skolan har varit centralstyrd och där läraryrket har en hög status. Finland har fortfarade centralstyrd skola där lärarna har hög status (lönen är lika rutten som här) men där räknas det som någonting.

Privatisering är väl okej men jag har fortfarande inte sett någon skillnad på mitt liv för att saker har blivit privatiserade. Okej, min telefonräkning har sjunkit lite men istället får prata med telefonterrorister stup i ett som ska ge mig ännu billigare abonemang (om det nu skulle varit sant varje gång jag får höra det så skulle jag få betalt för att ringa).

Privatisering av vård/skola/omsorg är helt jävla sjukt. Då finns vinstintresset där. Jag skulle fan inte vilja vara på ett privatsjukhus som har ansträngd ekonomi. Vinsten går före människans behov. Alltid. Se på världen.

Peace

Over and out

Inga kommentarer: