söndag, maj 07, 2006

Uteliv


Jag har svårt för det där med uteliv. Med risk för att låta elitistisk och bitter så ska jag försöka analysera varför jag tycker som jag gör. Jag tycker om att iakta folk som springer på krogen. Det är ett koncept som är skräddarsytt av krögaren och av klientelet. Musiken är hög för att öka alkoholkonsumtionen och att minska möjligheten till att föra en konversation. Därför går folk på yta. Människor går på fördomen om sig själv. Kvinnorna väntar på att bli uppraggade och killarna raggar (klart det finns undantag som bekräftar regeln men det är inte intressant just nu). Samma mönster hela tiden. Folk beter sig stereotypt och objektifierar varandra. Det blir värre under småtimmarna men då brukar jag ha gått därifrån. Jag attraheras av intelligens och av förmågan att reflektera över det mesta här i livet, krogen är säkert fullt av människor som är hur smarta som helst men när de hamnar i en flock så kan de inte bryta flockens vanor. Sen handlar det om att ljuga och svälja lögnerna med hull och hår. Jag kan inte ljuga. Jag borde träna.
Eller så får jag sätta mig på ett kulturkafé och vara en svår konstnärstyp...

Peace

Over and out

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kunde skrivit det där själv! Fast kulturcafé och svår konstnärstyp – det är redan jag :o) Herregud vilka bra polare vi skulle kunna bli. Nu väntar solariet – och solen ute. Buffy är ju redan gjort. Mm... nu haltar det ;o). Hejsvejs.

Anonym sa...

Men vafan. Jag säger ju att vi inte ska gå ut på krogen. Krogen is kapitalism! Stöd systembolaget, sup hemma ;)