onsdag, april 19, 2006

I have a dream...

Jag börjar med ord som en sann hjälte yttrade. Lite förmätet kanske men jag kommer till kopplingen snart. Jag känner mig en gnutta naiv när jag skriver det här samtidigt som jag känner mig rebellisk.

Jag har gnällt en jävla massa på bloggen och jag känner väl att jag mer och mer sållar mig till den gnällande och passiva massan. Jag har lurat mig själv länge nog genom att tro att mitt jobb är nog för att ändra världen. Jag må ha ett viktigt arbete men jag känner att jag behöver göra mer. Bloggar är en källa av glädje där jag kan se hur många som faktist tänker och reflekterar ändå. Nu vill jag se att det finns kraft bakom de här tankarna. Krafter som kanske kan göra skillnad i det här samhället som vi lever i.

Vi lever i ett samhälle där "Cash is king". Vi lever i ett samhälle där ord som solidaritet har förvanskats till något dåligt. Vi lever i ett samhälle där jämlikhet inte är ett faktum utan ett framtida mål. Vi lever i ett samhälle där hälften av befolkningen tjänar mindre pengar än resten, ett samhälle där makten ligger hos ena halvan. Tänk om vi skulle kunna enas mot detta. Tänk om vi skulle kunna ställa oss upp och säga att vi vägrar leva i ett samhälle där några få dikterar reglerna för många. Jag vill leva i ett samhälle där solidaritet och jämlikhet är ett faktum.

Tänk om tre personer sprider detta budskap. Tänk om tre personer i sin tur sprider från de tre personerna. Snart har många spridit budskapet. Tänk om det får plats i media. Tänk om fackföreningarna ställer sig bakom budskapet. Tänk om vi här kan göra en skillnad. Tänk om ett budskap av rättvisa växer upp från gräsrötterna och påverkar trädkronorna.

Tänk om halva befolkningen i Sverige skulle stå still säg en timme. Tänk om 10% av Sveriges befolkning skulle inte utföra sitt jobb i en timme. Det skulle märkas. Det skulle ge genomslag. Det skulle visa att "cash is not king". Det skulle visa att hälften av Sveriges befolkning räknas. Jag är trött på diskrimineringen. Jag är trött på alla tjocka gubbar som ljuger oss rätt i ansikten om att det är något de prioriterar.

******************************************************
Solidaritet, jämlikhet och systerskap

Onsdagen den sjunde juni
dagen efter Sveriges nationaldag
Klockan 13.00 så ska Sverige stå still för lika lön för alla oavsett kön.
En manifestation som ska vara i 30 minuter.

Jag kan inte göra en skillnad men vi kan.

Läser du det här så klistra in det i din blogg/trappuppgång/där det syns

*****************************************************

Det enda DU behöver göra är att klistra in det här på bloggen. Tänk om vi gör skillnad. Sen om du inte tror på jämlikhet så är du ett motherfucking kukhuvud och ska sluta läsa min blogg omedelbart. Jag är naiv. Jag är pessimist. Jag försöker iallafall. Om vi alla försöker så gör vi skillnad. Nu är det upp till dig att sprida budskapet. Eller ska du titta på BB?

Peace

Over and out


7 kommentarer:

Anonym sa...

Word som fan!

Anonym sa...

Jag är med. Men så är jag också en sån där gapig, naiv jävel som tror att alla människor är värdefulla.

Chris sa...

babe I love you.

Anonym sa...

*klappar rebellen*
Bra tanke. Om nu bara folk ville följa mig när revolutionen kommer, så blir allt bra!

Hoppas det här funkar. Det borde det göra, konstigt nog. Do not underestimate the power of bloggers.

Anonym sa...

Jag är med dig. Ska försöka sprida ryktet här i Jönköping. Gå, kaptenen, gå!

Stefan sa...

on the one! I´m in!

Anonym sa...

va fan tror du? så jävla enkelt är det INTE, du e en liten unge som har lärt sig att prata, livet är mer kompicerat än du tror!