fredag, mars 24, 2006

V for vendetta

Gick på bio igår med en god vän. Såg den lysande filmen V for Vendetta. Filmen är baserad på en serie. Själva historien är härligt samhällskritisk och bitvis är den otäckt lik det som händer i världen idag. Media sitter i knät på den styrande makten och folket är skrämda till tystnad. Ett samhällssystem som redan idag är en sanning i USA. Efter elfte september har inget varit sig likt i USA.

Den enda kritiken jag har mot filmen är de övertydliga referenserna till nazisttyskland. Det skrivs i pannan på tittaren.

Se den! Kaptenen ger filmen fem ankare av fem möjliga.




Peace

Over and out

10 kommentarer:

Anonym sa...

Världen har blivit galen....den var ju så fruktansvärt dålig. Övertydlig är bara början...sicken jävla pajas. Bara för man lyssnar på klassisk musik och gillar historia har man inte rätt att spränga saker och döda oskyldiga.

Amerikansk svart-vit skitmoral i Matrix-förpackning.

Kaptenen sa...

Du har kass smak.

Anonym sa...

Elfte december...hmm?

Kaptenen sa...

Nu har jag rättat till det:)

Anonym sa...

ankare? haha!

Babushka sa...

Hmmm, det är väl ingen överraskning för dig att jag tyckte den var usel?

Aldeles för övertydlig och förutsägbar...sen var mannen med masken skitlöjlig.

Anonym sa...

mina barn ser den just nu, får väl se om de håller med dig.

Anonym sa...

"Amerikansk svart-vit skitmoral i Matrix-förpackning." ???

Rätt språk, fel land. Alan Moore är ganska så mycket engelsman. Bröderna Wachowski är iof jänkare men jag tyckte ändå filmen var närmare Moores serie.

De roligaste var nog ändå att de unga killar i salongen som uppenbart kommit för att dregla över fröken Portman inte fattade ens 10% av vad det handlade om. =)

Anonym sa...

Jag talade om den övertydliga kampen mellan gott och ont och hur svart-vit den var, a´la amerikansk populärkultur. Filmen må vara filmad i Ulan Bator, den är ändå gravt amerikansk. Att de applicerat detta merikanska synsätt på ett framtida Storbritannien var väl filmens enda behållning.

Emma, du har naturligtvis rätt smak i det här fallet. Övertydlighet var ordet. Och folk i mask är bland det löjligaste.

Anonym sa...

jag vet inte om mina dräglade eller ej, hoppas de gjorde... åtminstone över godiset. Men för övrigt förstod de filmen och håller med herr kapten.