tisdag, mars 28, 2006

Major malfunction

Vad är problemet med Linda Skugge?

När jag läser hennes krönika i GT (Min ursäkt är att de har en bilaga om allsvenskan, vad är din?) så förundras jag att det finns folk som överhuvudtaget läser vad hon skriver. Hon kanske är en sådan som vill provcera. Nja, om hon nu ville provocera skulle hon nog sett till att göra det på ett vettigare sätt. Hon verkar inte ha någon som helst koll på skolan. Hon vill ha pojk och flickklasser. Vem skulle tjäna på det? All segregering är av ondo. " Det finns knappast nån svensk unge som förbjuds att gå till skolan för att de måste passa yngre syskon eller för att de inte får träffa svenska killar." Som om det skulle vara därför som invandrarkidsens betyg skulle vara sämre än svenskarnas. Men visst. Nu diskuterar hon om varför det blir sämre. Det otäcka är att kraven har sänkts och resurser har tagits från skolan. När resurser tas från skolan så finns det fler ungar som inte syns. De kan glida igenom skolan utan att lyfta ett finger. De flesta av oss lever efter minsta motståndets lag.

"
Att traggla glosor ett par år är inget mot att slita i vården för tolv papp i månaden, i ett helt liv!" Skillnaden på de som sliter i vården och Skugge är att de i vården gör skillnad varje dag genom att gå till jobbet. Skugges tuggummityckande skulle vi lätt klara oss utan. Men dagens samhälle är format att färdigtuggade åsikter ska spridas så att konsumenten (det är vi...) slipper tänka själv och kan känna sig genomtänkt och klok.

Annat som håller samma klass.


Peace

Over and out

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är med dej hela vägen. Skugge är inte alltid helt genomtänkt, vilket ju är okej om hon kunde visa någonsomhelst ödmjukhet gentemot andra. Ingensomhelst självkritik där inte.

Anonym sa...

Det här är en kul sida för Fröken Skugges ickefans: http://blogg.expressen.se/skuggesskugga/

nyx sa...

helpantad skulle jag säga

Anonym sa...

Jag brukade gilla henne! Vad hände med att vara provokativ genom att ha något vettigt att säga istället för att magsurt moralisera över saker hon inte vet något om? Hon är så jävla gnällig och självrättfärdig numera.

vandrarvild sa...

Äh, jag vet, hon är så jävla plågsamt inskränkt att jag vill grina och smeta in ögonen med chili hellre än att läsa henne. Hon var rolig ett tag(mitten av nittiotalet kanske) men va faaaaan, kan de inte kicka henne nu; det FINNS människor med roligare och vettigare åsikter som faktiskt kan konstruera en mening ordentligt. Och ja, hon är fan så gnällig. Det är en grej att gnälla med självdistans men jag tror inte hon vet vad det är...